I domkyrkan står ett påskträd med föremål som ger en bild av påskfirandet. Sakerna kopplar både till Bibelns berättelse om den kristna påsken och till traditioner före och under påskhelgen, förr och nu.
När är det påsk? Fasta - vad betyder det? Hur används en dymmel? Går det att flyga på en kvast? Vems är mynten i penningpungen? Vad har alla kycklingar och ägg med påsken att göra? Varför hänger det en törnekrona i trädet? Är det påskharen som sitter nedanför? Och hör inte änglar ihop med julen?
Koppling till läroplanen
ur Skolans värdegrund och uppdrag - Förståelse och medmänsklighet: Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar.
ur Religionskunskap – Ämnets syfte: Genom undervisningen ska eleverna få förståelse för hur människor inom olika religiösa traditioner lever med och uttrycker sin religion på olika sätt.
ur Centralt innehåll i åk 1–3: Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder. (Lgr 22)