En nervkittlande explosion av dans för högstadiet
Dansföreställningen Yonder utspelar sig i den speciella tidsrymden mellan barndom och vuxenliv, i ett drömskt tillstånd av intensiv närvaro och en längtan bort. Dansen idag har en självklar plats i ungdomars vardag via sociala plattformar. Publiken får ta del av en ordlös berättelse om sådant som kan ske under en evig sommarnatt, när tonåringar rör sig planlöst under en pastellfärgad himmel. Allt kan hända, allt är möjligt.
I verket möter vi sex unga dansare som förkroppsligar tonårsvrålet i en kraftfull och fängslande föreställning. Vi sitter runt scenytan och känner vinddraget från kropparna. En chans att uppleva vad närheten till dansen väcker i oss.
Föreställningen har ett eget storslaget soundtrack; en samling mäktiga pop-anthems av Toussaint ”Tusse” Chiza i samarbete med kompositörerna Matilda Bådagård och Sophia Ersson.
Kopplingar till läroplanen
Att se dans på scen tränar elevernas förmåga att tolka, känna och förstå konstnärliga uttryck. Det stärker deras estetiska kompetens och ger dem verktyg att reflektera över kropp, känsla och berättelse.
Lgr 22 (skolans värdegrund och uppdrag):
”Skolan ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om och förståelse för olika uttrycksformer inom konst och kultur.”
”Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse.”
”Skolan ska ge eleverna förutsättningar att utveckla tillit till sin egen förmåga.”
”Skolan ska bidra till att eleverna får tillgång till en mångfald av kulturella uttryck.”