Jakten på det vi inte upptäckt än...Kyrkopedagogik i Gamla Uppsala

  • Kulturarv
  • Historia
  • Religion
  • Övrigt

I kyrkan finns det massvis med spännande föremål som funnits där i många hundra år. Vad finns i ett kyrkorum idag?  Vad används en dopfunt till? Varför finns det gravar i golvet? Och finns det något i kyrkan vi aldrig lagt märkte till?

Under den här visningen utgår vi ifrån elevernas frågor och nyfikenhet, de bestämmer vad de vill lära sig mer om i kyrkan!

Kyrkopedagogik är en pedagogisk metod som syftar till att ge eleverna en egen upplevelse av kyrkobyggnaden. Därigenom får de fördjupad kunskap om kyrkans innehåll och funktion samt vad kyrkan har betytt för vårt samhälles traditioner. Metoden är anpassad efter skolans krav på att vara icke-konfessionell och har en form som gör det möjligt för varje deltagare att hålla den distans till rummet som hen vill. Kyrkopedagogiken är upplevelsebaserad och grundar sig på dialog och delaktighet. Den innebär ett aktivt och åldersadekvat lärande med plats för både egen reflektion, samtal och kreativitet. 


Pedagogerna från Gamla Uppsala kyrka är legitimerade lärare med behörighet från förskolan till gymnasiet och en av dem är också utbildad kyrkopedagog.