Bilden är ett språk som vi lärt oss att förstå. I Läsa bilder utgår vi från bilderboksbilder och eleverna får genom analys sätta ord på vad bilden säger dem. Eleverna blir sedan själva avsändare av bildkommunikation när de skapar bilder. På så vis uppmuntras barnen att bli medvetna bildkonsumenter och förstå hur bilder förmedlar sitt budskap till oss.
Projektet är uppsökande och består av 2 tillfällen á 120 minuter per klass. Konstpedagogen har med ett digitalt bildspel och visar illustrationer av till exempel Pija Lindenbaum, Sven Nordkvist, Stina Wirsén och Shaun Tan. Pedagogen berättar om hur arbetet med att göra en bilderbok kan fungera. Eleverna får upptäcka hur bilden och texten samarbetar - berättar bilden samma sak som texten, eller ger den kanske texten en ny betydelse genom att berätta något annat? Och vad kommer egentligen först? Texten eller bilden?
Vid båda tillfällena börjar vi med att se på och prata bilderboksbilder. Barnen får sedan skapa med olika konstnärsmaterial av god kvalitet. Eleverna uppmanas av konstpedagogen till egna bildlösningar.
Varje vår brukar vi har utställningar med originalillustrationer av någon bilderbokskonstnär. Ni får gärna planera in ett besök på den utställningen för er klass som en fördjupning av Läsa bilder-temat. Besöken bokas separat på utbudsbokningen och finns tillgängliga efter höstlovet.