Spoken word-tävling för åk 8

  • Litteratur

Varför poesi?

Poesi ger möjlighet att laborera med språk, ord, fraser, meningsuppbyggnad och bildspråk på ett unikt sätt. Genom att leka med språket på ett tillåtande sätt kan vi få syn på, och lära oss mer om, hur det fungerar. I poesins värld får man bryta mot språkriktighet – för det finns inget rätt eller fel!

Om projektet

I det här projektet får varje deltagande klass en uppsökande workshop med en spoken word-poet eller hiphop-artist. Poeten/artisten berättar om genren Spoken word och ger eleverna verktyg i både skrivande och framförande på scen.

På vårterminen, i anslutning till världsbokdagen, bjuds alla deltagande skolor in till en tävling. Ett lag om tre elever från varje deltagande skola framför några av de dikter som skapats under projektet.

Inför finalen: 

  • Varje skola utser ett lag om tre elever och två ersättare, om någon skulle bli sjuk.
  • Välj ut dikten eller dikterna som skolans lag ska framföra. 
  • Alla i laget ska vara delaktiga i framförandet, och kan antingen läsa varsin dikt eller delar ur samma dikt. 
  • Dikten ska ha skapats av elever i åk 8 på skolan, men det behöver inte vara den läsande eleven som är upphovsperson till dikten. Dikten/dikterna kan även vara en produkt av kollektivt skrivande. På så sätt delaktiggörs fler elever på skolan, även de som inte står på scen. 
  • Varje lag får max 10 minuter på scen
  • När alla lag framfört skolans bidrag, så utser en jury den vinnande skolan

Bakgrund
Tävlingen är inspirerad av Läs högt, en högläsningstävling som arrangerades av läraren och poeten Lars Burstedt mellan år 2000 och 2019. Valsätraskolan har initierat och delprojektleder Spoken word-tävlingen i dess nya form.