Vattnets och moderniseringens förödande kraft

Vattnets och moderniseringens förödande kraft

 

ÅK 8–9

Gymnasiet

 

 

På 1960-talet deltog svenska företag i bygget av Assuandadammen i Egypten. Byggandet av dammen skulle innebära att ett historiskt och kulturellt viktigt område, det som tidigare varit kungariket Nubien, skulle hamna under vatten. Svenska arkeologer deltog i utgrävningar med syftet att bevara föremål som annars skulle gå förlorade under vattnet. Dessa föremål fördes sedan till Gustavianum i Uppsala och visas nu i utställningen All That Is Solid Melts into Water - vattenkraft, arkeologi, urfolk på Uppsala konstmuseum. Samtida konstnärer representerade i utställningen reflekterar över vattnets och moderniseringens förödande kraft. Utställningen drar också paralleller mellan vattenkraftverken i Nubien och Sápmi och ställer frågor kring den orättvisa fördelningen av moderniseringens fördelar och nackdelar, där storstädernas politiska maktcentrum gynnas på bekostnad av ursprungsfolkens territorier.

 

Visning:

Tillsammans pratar vi om kolonialismen, den som skett i både globala syd och i Sápmi, och med hjälp av samtidskonst fördjupar vi oss i problematiken som knyter ihop så olika länder som Egypten, Sudan och Sverige. Vi diskuterar även muséernas roll i kolonialism och modernism.